Eerder vergeleek ik de Tweede Kamer met een aquarium; deze week bekijken we de kamerleden als kinderen op een schoolplein.
Daar heb je minder fantasie voor nodig dan je misschien denkt. Om alvast in de stemming te komen, kun je inspiratie opdoen met onderstaand filmpje.
Dan gaan we nu van start.
Deze week zoom ik in op het thema ‘Natuur en Milieu’, een onderwerp waar ik op YourWeeklyUpdate vaker over heb geschreven (klimaatverandering, energie en massa extinctie). Het is dan ook geen geheim dat ik er een bepaalde visie op nahoud wat dit onderwerp betreft. Kort gezegd maak ik me zorgen over de manier waarop we met de Aarde omgaan, omdat we hiermee onszelf, de menselijke beschaving en al het andere in gevaar brengen, en ik vind dat de politiek hier meer mee moet doen. Dus ondanks dat de grafiekjes op feiten zijn gebaseerd, is het voor mij onmogelijk om objectief naar dit onderwerp te kijken, en het leek mij gepast om dit vooraf te benoemen.
Het stemgedrag van alle moties met betrekking tot Natuur en Milieu valt samen te vatten in onderstaand figuur:
Dit figuur is op dezelfde manier gemaakt als het figuur in de eerste update, maar deze keer met een subset van de data. De kleuren zijn onveranderd. Dit figuur toont het schoolplein waar ik het eerder over had.
Net als op ieder schoolplein ontstaan er groepjes: groen, rood en blauw. Ook is er een jongetje dat helemaal alleen staat, hij past in geen enkel clubje. Zijn naam is Geert. Lodewijk (PvdA), die vaak bij de rode groep staat, staat nu bij zijn blauwe vrienden. Dat komt omdat Lodewijk een relatie heeft met Mark (VVD), zoals het lijntje aangeeft. Door deze relatie lijkt het in sommige gevallen alsof Lodewijk liever bij de blauwe groep zou horen.
Tijd om wat nieuwe informatie te introduceren. Rangorde. Of in andere woorden: wie maken er hier nu eigenlijk de regels? Of in weer andere woorden: hoe vaak is een partij het eens met de uitslag van een stemming? Groot zijn helpt hierbij, maar ook als je klein bent kun je het treffen dat je het vaak eens bent met de conclusie van een stemming. Voor Natuur en Milieu ziet dat er zo uit:
Zoals je ziet: niet alle kinderen lachen. Lodewijk (PvdA) kan erg tevreden zijn: slechts 1 op de 20 keer krijgt hij niet zijn zin. Helemaal aan de andere kant staan Marianne (PvdD), het enige meisje op het schoolplein, Jesse (GL) en Emile (SP), zij zijn het meestal niet eens met de nieuwe regels.
Om het sociale spel inzichtelijk te maken, neem ik dit principe van de mate van overeenkomst met de stemmingsuitslag mee in de visualisatie, vertaald in de grootte van de stip. Als je vaak gelijk krijgt, zoals Kees (SGP), dan hoor je bij de big boys en krijg je een grote stip. Als niemand naar je luistert, dan kun je je best klein voelen: kleine stip. Zo zie je direct wie er meer steun kan gebruiken.
We zien dat rechts onderaan de kinderen staan die het voor het zeggen hebben. Van dit machtsblok staat Lodewijk (PvdA) het dichtst bij zes van de zeven andere kinderen (Henk (50plus), Gert-Jan (CU), Alexander (D66), Emile (SP), Jesse (GL) en Marianne (PvdD)). Deze zes kinderen zullen dus inzien dat ze, als ze gelijk willen krijgen, Lodewijk moeten zien te overtuigen. De twee kinderen die het onderwerp van Natuur en Milieu het belangrijkst vinden staan bovenaan: Marianne en Jesse. Ze hebben zelfs verwijzingen naar dit onderwerp in hun partijnaam: Partij voor de Dieren en Groen Links. Zij zijn het vaak oneens met de stoere jongens Lodewijk (PvdA), Sybrand (CDA), Kees (SGP) en Mark (VVD). Als ze iets roepen, worden ze zelden gehoord. Geert (PVV) wordt ook niet echt gehoord: weinig kinderen op het schoolplein begrijpen wat hij wil.
Laten we eens kijken naar een aantal individuele moties. Een leeg (wit) bolletje betekent dat een partij tegen de motie heeft gestemd of niet aanwezig was, en een gevuld bolletje betekent een stem vóór. De indiener van de motie heeft een grijs aura en mede-indieners hebben een licht grijs aura.
Ik onthoud me hier van politiek commentaar zodat je je eigen conclusies kunt trekken. Je kunt op de plaatjes klikken.
Het exacte aantal stemmen kan een enkele keer afwijken, omdat ik de eenmansfracties niet heb meegenomen. Deze fracties hebben in bovenstaande voorbeeldmoties echter geen enkele keer tot een andere stemmingsuitslag geleid.